Yritykset haluavat kehittää biomateriaaleista innovaatioita yhdessä FinnCERESin kanssa

16.11.2018

Runsas joukko teollisuuden edustajia osallistui Industry Meets FinnCERES -tapahtumaan, joka järjestettiin 5.11.2018 Paasitornissa Helsingissä.

Tekla Tammelin, Orlando Rojas ja Kristiina Kruus. Kuva: Paula Bergqvist

FinnCERES on Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteinen biomateriaalien osaamiskeskittymä, jonka tavoitteena on kehittää uusia materiaaleja etenkin metsien lignoselluloosasta eli metsäbiomassasta. Materiaaleja voidaan hyödyntää niin arjessa kuin teollisuudessa: tekstiileissä, pakkauksissa, ilman- ja vedenpuhdistusjärjestelmissä, energian talteenottojärjestelmissä ja monessa muussa. Suomen Akatemia on myöntänyt hankkeen neljälle ensimmäiselle vuodelle 9,5 miljoonan euron lippulaivarahoituksen. Jatkorahoituksen saaminen seuraavalle neljän vuoden jaksolle perustuu väliarviointiin. Hankkeen kokonaisrahoitus on 24 miljoonaa euroa.

Tilaisuutta isännöivät FinnCERESin vetäjät, tutkimusprofessori Kristiina Kruus VTT:ltä ja professori Orlando Rojas Aalto-yliopistosta. Kruus aloittaa joulukuussa 2018 Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaanina. Hänen tilalleen FinnCERESin toiseksi luotsiksi astuu VTT:n johtava tutkija Tekla Tammelin.

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä sekä VTT:n President & CEO Antti Vasara korostivat molemmat tilaisuudessa pitkäjänteisen yhteistyön merkitystä sekä Aallon ja VTT:n välillä että myös yritysten kanssa. Huippututkimuksella, yhteistyöllä ja intohimoisella asenteella FinnCERES voi löytää ratkaisuja ilmastonmuutokseen ja resurssien riittävyyteen. Ilkka Niemelä kertoi odottavansa erityisesti sitä, että mikromuoviongelmaan löydetään ratkaisu. Antti Vasaraa kiinnostavat muun muassa selluloosan mahdollisuudet elektroniikassa.

Kruus, Rojas ja VTT:n tutkimusjohtaja Tiina Nakari-Setälä kertoivat metsäbiomateriaalien ekosysteemistä ja sen näkymistä. FinnCERESin tavoitteena on synnyttää muun muassa uutta teknologiaa, start-upeja ja tuotteita. Rojas kertoi FinnCERESin tavoitteiden olevan kunnianhimoiset, mutta niiden myötä Suomi voi nousta maailman kärkeen materiaalibiotaloudessa – se on jo nyt yksi parhaista.

Aalto-professori Olli Ikkala puhui tilaisuudessa biopohjaisista materiaaleista ja niiden teknisistä mahdollisuuksista. Hän kuvaili, miten puuta voidaan käsitellä niin, että siitä saadaan jopa luodinkestävää materiaalia. Paikalla oli myös useita muita tutkijoita, jotka pitchasivat mielenkiintoisista tutkimusaiheistaan, ja yleisöllä oli myös mahdollisuus nähdä ja hypistellä erilaisia biopohjaisista materiaaleista valmistettuja tuotteita.

Industry meets FinnCERES -tilaisuuden tarkoituksena oli avata keskustelu teollisuuden edustajien kanssa siitä, millaista yhteistyötä he voisivat tehdä FinnCERESin kanssa; miten perustutkimuksesta päästään yhteistyön avulla teollisuuden sovelluksiin ja innovaatioihin. Erilaisia vaihtoehtoja oli paikalla esittelemässä Alina Ruonala-Lindgren, Co-Creation Manager VTT:ltä. Yhteistyö voi olla esimerkiksi biomateriaalien huipputason tutkimusta, prosessien ja konseptien skaalausta ja aivan uudenlaisen tiedon ja taidon luomista. Tilaisuuden lopuksi yhteistyötavoista kerättiin ajatuksia paneelikeskustelussa, jossa johtaviksi teemoiksi nousivat uudenlaiset yhteistyön muodot, joustavuus ja verkostoitumismahdollisuudet.

”Jo se, että niin moni yritysmaailman edustaja osallistui tilaisuuteen osoittaa, että kiinnostus FinnCERESiä ja mahdollista yhteistyötä kohtaan on suuri”, Ruonala-Lindgren sanoo.

”Meillä oli erittäin aktiivista ja vilkasta keskustelua siitä, miten yritykset voivat osallistua ja olla osa tätä ekosysteemiä. Vuoropuhelu jatkuu, ja tulemme kehittämään ja muodostamaan erilaisia yhteistyömuotoja.”

Lisätietoja:

Jukka Hassinen