Väitös puutuotetekniikan alalta, DI Atsushi Takano

2015-09-04 14:00:00 2015-09-04 23:59:50 Europe/Helsinki Väitös puutuotetekniikan alalta, DI Atsushi Takano Väitöksen nimi on "Wood in sustainable construction – a material perspective: Learning from vernacular architecture" http://old.bio2.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e51a400cc7a9be1a4011e58392ffd33497e5cee5ce Tekniikantie 3, 02150, Espoo

04.09.2015 / 14:00
Aalto-yliopisto, Tekniikantie 3, 02150, Espoo, FI

DI, M. Eng.(Architecture)  Atsushi Takano väittelee perjantaina 4.9.2015 klo 14.

Onko puu ympäristönäkökulmasta kestävä rakennusmateriaali?

Väitöstutkimuksen aiheena oli puun käyttö rakennussovelluksissa ja sen tavoitteena olilaajentaa ymmärrystä puutuotteista niin, että tuotteita voidaan kehittää kestävän rakentamisen tarpeisiin elinkaariajattelun kautta. Tavoitteen saavuttamiseksi tässä työssä perehdyttiin sekä perinteisiin että moderneihin rakennusratkaisuihin. Puumateriaalin ympäristöystävälliset ominaisuudet ovat yleisesti tunnettuja, mutta tästä huolimatta puutuotteiden eduista/haitoista rakennuksen elinkaaren aikana ei ole kokonaisvaltaista kuvaa.

Työn tulokset osoittivat, että puun käyttöön kestävässä rakentamisessa liittyy sekä vahvuuksia että heikkouksia, mikä korostaa useiden eri näkökulmien tarkastelun tärkeyttä. Työssä pohdittiin myös puun käytön positiivisten ympäristövaikutusten potentiaalista lisääntymistä puun käyttöasteen kasvaessa. Positiivisten vaikutusten lisääntyminen käyttöasteen kasvaessa avaa mahdollisuuden muutokseen ympäristöajattelussa, joka tällä hetkellä keskittyy ainoastaan kulutuksen ja päästöjen vähentämiseen. Koska puun ympäristöominaisuudet ovat monimuotoisemmat kuin muiden yleisten rakennusmateriaalien, puun käytössä tulisi harkita puuspesifisten ajatusmallien kehittämistä ja käyttöönottoa. Puun käytön tulisi perustua tietoon puun ominaisuuksista, kuten perinteisessä rakentamisessa.

Vastaväittäjä: professori Holger Wallbaum, Chalmers tekniska högskola (Chalmers University of Technology), Ruotsi.

Väitöstilaisuuden valvoja: professori Mark Hughes, Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, puunjalostustekniikan laitos.

Paikka: Puu2-auditorio, Tekniikantie 3, Espoo.

Tilaisuuden kieli englanti.