2015-09-02 09:00:09 2015-09-02 13:00:21 Europe/Helsinki Future Forest & Design-seminaari: Biomateriaaliosaaminen on Suomessa jo arkipäivää Seminaarissa keskustellaan mm. megatrendien luomista mahdollisuuksista puupohjaisten tuotteiden kysynnän kasvulle. http://old.bio2.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e54b2096fb10c44b2011e58ef031dff49ce6fee6fe Lutakonaukio 12, 40100, Jyväskylä

02.09.2015 / 09:00 - 13:00
Jyväskylän Paviljonki, Wolmar / Wiivi-auditorio, Lutakonaukio 12, 40100, Jyväskylä, FI

Miten yritykset voisivat parhaiten nostaa puun jalostusarvoa ja saada Suomen vihreästä kullasta jäämään kotimaahan mahdollisimman paljon tuloja? Mitä puupohjainen biotalous on jo nyt ja mitkä ovat sen tulevaisuuden mahdollisuudet? Miten muotoilu voi nopeuttaa toimintoja ja parantaa kustannustehokkuutta? Miten puuteollisuuden materiaalisivuvirtoja hyödynnettäisiin parhaiten?

Future Forest & Design-seminaarissa kerrotaan konkreettisin esimerkein ja tuottein pk- ja
suuryritysten välisestä yhteistyön kehittämisestä, kuten muotoilun hyödyntämisestä
toimintoja nopeuttavana ja kustannustehokkaiden kokeilujen toimenpiteenä. Seminaarissa
kuulet miten megatrendit luovat mahdollisuuden puupohjaisten tuotteiden kysynnän
kasvulle. Tämä on mahdollista saada muutettua työpaikoiksi ja euroiksi Suomessa.

Seminaarin ohjelma

8.15 Aamukahvi
9.00 Tervetuloa, Kati Hienonen, Artranta ja Ville Sileäkangas, Uusi puu -hanke
9.10 Aalto-ChemArts-project Designer, Philippe Malouin
9.50 Biopohjaisten materiaalien uudet mahdollisuudet DWoC-hankkeessa Pia Qvintus, tutkimusalueen päällikkö (kuitu- ja biopohjaiset materiaalit)
10.20 Uusi puu – Kertoo mihin puu pystyy nyt ja tulevaisuudessa Ville Sileäkangas, Uusi puu -hanke
10.50 The story of Kupilka, Krista Kaasinen ja Manik Jillul, Plasthill Oy
11.20 Pk- ja suurten yritysten välinen yhteistyö -puheenvuoro
11.50 Paneelikeskustelu, moderaattorina Aki Saarinen Sellusta Oy
12.45 Yhteenveto

Ilmoittaudu 25.8.2015 mennessä osoitteessa www.zipipopfreud.fi/ilmoittaudu. Paikkoja on
rajoitetusti.

Future Forest & Design-näyttely 2.-4.9.15 Jyväskylän Paviljongissa

Future Forest & Design-näyttely määrittelee suomalaisen puu- ja biomateriaalialan osaamisen nyt ja tulevaisuudessa. Näyttelyssä on esillä sekä puu- ja biopohjaisia materiaaliuutuuksia että olemassa olevia tuotteita kiinnostavilta brändeiltä. Näiden lisäksi näyttelyssä esitellään VTT:n, Aalto-yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston sekä Vaasan yliopiston yhteinen DWoC-hanke sekä Uusi Puu-hankkeen jäsenorganisaatioiden tuotteita ja ratkaisuja.

Lisäksi Aalto-yliopiston ChemArts-opintokokonaisuuden opiskelijat toteuttavat näyttelyyn moniaistisen installaation männystä yhdessä Lontoossa muotoilutoimistoa pitävän Philippe Malouinin kanssa.